
Veelgestelde vragen
Om het je makkelijker te maken
Vervangend vervoer
Berging
Transport
Vervangend vervoer
Berging
Veelgestelde vragen over vervangend vervoer
Voor vertrek
Welke documenten heb ik nodig bij het ophalen van de vervangende auto?
Een geldig rijbewijs. Als je een buitenlands rijbewijs hebt moet deze in een leesbare taal zijn geschreven. Omdat een buitenlands rijbewijs niet als identificatiemiddel geldt vragen we je ook een paspoort/identiteitskaart te tonen. Van het buitenlandse rijbewijs wordt een scan gemaakt.
Ik ben mijn rijbewijs vergeten, kan ik de vervangende auto nog wel ophalen?
Dat is helaas niet mogelijk. De reservering van de vervangende auto staat op jouw naam en je moet een geldig rijbewijs kunnen tonen. Om veiligheidsredenen wordt een kopie van het rijbewijs of een proces-verbaal van vermissing niet geaccepteerd.
Waarom moet ik mijn bankpas- of creditcard tonen?
Kosten welke niet worden vergoed door de opdrachtgever worden aan jou in rekening gebracht. Gebruik je de auto bijvoorbeeld langer dan is overeengekomen, tank je de auto niet af, krijg je een (parkeer)boete of heb je het eigen risico verlaagd? Deze kosten zijn dan voor jou. Je machtigt ons om een incasso-opdracht te sturen naar je bank om het bedrag van je rekening af te schrijven. Raadpleeg altijd de huurbepalingen op de overeenkomst om te zien welke kosten mogelijk worden doorbelast.
Kan de vervangende auto door iemand anders worden opgehaald?
Een huurdag voor is gelijk aan 24 uur. Deze 24 uur gaan in wanneer de huurperiode start. Wij begrijpen, dat bepaalde omstandigheden er toe kunnen leiden dat de huurauto iets later wordt teruggebracht. Daarom hanteert Logicx over het algemeen een ‘uitloopperiode’ van 30 minuten. Indien de auto na deze ‘uitloopperiode’ nog niet is teruggebracht, dan wordt een extra dag in rekening gebracht.
Kan ik een specifiek merk en model vervangende auto kiezen?
Dat is helaas niet mogelijk. De alarmcentrale selecteert een autoklasse op basis van polisvoorwaarden of afspraken met importeurs en leasemaatschappijen. Als de vervangende auto aan specifieke eisen moet voldoen (b.v. automaat, trekhaak) kan je die aan de alarmcentrale doorgeven. Ook de beschikbaarheid van een bepaalde voertuigklasse speelt een rol. Overigens zijn onze voertuigen in uitstekende conditie en maximaal 18 maanden oud.
Ik heb de gereserveerde vervangende auto niet nodig. Wat moet ik doen?
We raden je aan om contact op te nemen met de alarmcentrale die voor jou de vervangende auto heeft geregeld. Zij zullen de reservering annuleren.
Is de vervangende auto verzekerd?
Met vervangend vervoer van Logicx ga je goed verzekerd weer op weg. Onze voertuigen zijn all-risk verzekerd. Schade die jij met het vervangend vervoer aan anderen toebrengt (WA) is gedekt, maar ook schade aan– of diefstal van ons voertuig. Allemaal met inachtneming van een niet-afkoopbaar bedrag (eigen risico) per schadegeval. Dat betekent dat bij een niet verhaalbare schade je financiële aansprakelijkheid is beperkt tot dit bedrag.
Wat is een eigen risico?
Maak je gebruik van een vervangende auto dan geldt hiervoor een standaard eigen risico. Dit is het maximale bedrag dat jij betaalt per schadegeval of in geval van diefstal.
In Nederland biedt Logicx de mogelijkheid om voor een vastgesteld bedrag per dag dit eigen risico aanzienlijk te verlagen. Je betaalt dan per schadegeval nooit meer dan het verlaagde eigen risico. Alleen als er sprake is van nalatigheid, fraude of contractbreuk kan je voor de daadwerkelijk schade aansprakelijk worden gesteld. Lees daarom ook goed de Algemene Huurvoorwaarden voor de uitzonderingen.
Bij de uitgifte van de vervangende auto kan je aangeven of je het eigen risico wil verlagen. Wanneer het eigen risico aan je leasemaatschappij wordt doorbelast zullen wij je deze optie niet aanbieden.
Veelgestelde vragen over vervangend vervoer
Onderweg
Hoe lang mag ik de vervangende auto gebruiken?
Terugbrengen van de auto bij de Logicx locatie dient te gebeuren op of voor datum en tijdstip zoals vermeld in de overeenkomst. Indien er geen einddatum op de overeenkomst staat vermeld dan zal je leasemaatschappij of wagenparkbeheerder je binnenkort informeren. Raadpleeg voor de openingstijden van onze vestigingen https://kaart.logicx.nl
Kan ik de vervangende auto op eigen kosten langer gebruiken?
Als je de auto langer nodig hebt, omdat die van jou bijvoorbeeld nog niet is gerepareerd, dan kan je een verzoek indienen via het (web)formulier ‘doorhuur’. Ons Rental team zal de aanvraag binnen een werkdag beoordelen. De dagprijs vind je op de overeenkomst. Hou wel rekening met eventueel extra kosten zoals verlagen eigen risico en extra gereden kilometers. Het voertuig omwisselen voor een andere (prijs)klasse is niet mogelijk.
Mag iemand anders de vervangende auto besturen?
Ja, als deze daartoe bevoegd is mag je een ander het voertuig laat besturen. Wel blijf jij aansprakelijk voor wat deze persoon doet of nalaat; je blijft verantwoordelijk voor de auto. We raden je aan de bestuurder te informeren over de huurvoorwaarden.
Mag ik met de vervangende auto naar het buitenland rijden?
Grensoverschrijdend reizen met de vervangende auto is toegestaan. Kijk wel op de groene kaart (mapje in dashboardkastje) welke landen zijn uitgesloten. Binnen de Europese Unie is het geen probleem.
Hoeveel kilometers mag ik met de vervangende auto rijden?
Dat hangt af van de voorwaarden in je (pechhulp)verzekeringspolis of leasecontract. Als er een beperking van het aantal kilometers geldt tonen wij dat altijd in de huurbepalingen op je huurovereenkomst. Eventueel extra gereden kilometers worden gefactureerd op basis van het op de huurovereenkomst getoonde tarief. Raadpleeg de huurbepalingen dan ook goed.
Pech of schade met de vervangende auto. Wat nu?
Wanneer je pech of een ongeluk krijgt met de vervangende auto kan je 24/7 onze hulplijn bellen: 055 – 369 4095. Schakel bij een ongeval, waarbij een andere partij is betrokken altijd de politie in. Vul bij schade altijd het aanrijdingsformulier in. Dit zgn. Europees Aangifte Formulier (SAF) tref je aan in de map met voertuigdocumenten. Heb je schade gereden met de auto meldt dit dan ook altijd bij het inleveren van het voertuig.
Wat voor soort brandstof moet ik tanken?
In de overeenkomst wordt vermeld welk brandstoftype dient te worden gebruikt. Ook staat dit aan de binnenzijde van de vulklep of op de tankdop. Daarnaast kan je ook de handleiding van de autofabrikant raadplegen. Deze vind je in het dashboardkastje.
Mag ik roken in de auto?
Roken in de vervangende auto is niet toegestaan. Indien er in de auto is gerookt worden de reinigingskosten aan je doorbelast. Deze kosten variëren tussen €175,- en 250,- inclusief BTW.
Veelgestelde vragen over vervangend vervoer
Inleveren
Moet ik de vervangende auto wassen, voordat ik hem ga inleveren?
Wij willen een schoon en veilig wagenpark. Na gebruik van de vervangende auto dien je deze dan ook schoon in te leveren. Zowel de binnen- als de buitenkant. De ingeleverde auto dient rijklaar te zijn voor een volgende gestrande bestuurder. Voor het niet schoon inleveren van de auto kunnen wij schoonmaakkosten doorbelasten. Het minimumbedrag bedraagt €75,-. Wanneer er in de auto is gerookt belasten wij €250,- door. Vergeet vooral niet je eigen spullen uit de auto te halen.
Moet ik de vervangende auto aftanken voordat ik deze terugbreng?
Ja, de auto moet met een volle brandstoftank worden ingeleverd. Elektrische voertuigen dienen bij het inleveren voor ten minste 80% te zijn geladen. Bij een lager batterijniveau belasten wij naast de oplaadkosten ook een aftankfee aan je door. Wanneer je gebruik hebt gemaakt van de Logicx laadtag worden de werkelijke oplaadkosten doorbelast.
Tip; toon de tankbon aan de baliemedewerker. Dit voorkomt discussie achteraf. Vaak geeft de tankmeter ‘vol’ aan, terwijl er al veel kilometers zijn gereden.
Welke kosten kan ik verwachten nadat ik de vervangende auto weer heb ingeleverd?
Mogelijke door te belasten kosten staan vermeld onder de huurbepalingen op je overeenkomst en zijn vaak afhankelijk van wat er bij het gebruik van het vervangend vervoer is inbegrepen. Raadpleeg ook altijd de Algemene Huurvoorwaarden.
Veelgestelde vragen over vervangend vervoer
Buitenland
Kan ik in het buitenland altijd bij een Logicx locatie terecht om de vervangende auto op te halen?
Nee, onze buitenlandse partners kennen verschillende openingstijden en worden door de (pech)hulpverlenende instantie geïnformeerd over je komst. Het is belangrijk dat je het hulpverleningsplan van de alarmcentrale opvolgt. Reis dus nooit op eigen initiatief naar een uitgiftepunt van vervangend vervoer. Als je de auto op een ander moment wil ophalen is het verstandig dit af te stemmen met de organisatie die voor jou de auto heeft geregeld. Volg gegeven instructies strikt op en laat de afspraak per mail/sms/whatsapp bevestigen.
Kan ik in het buitenland altijd bij een Logicx locatie terecht om de vervangende auto in te leveren?
Nee, onze buitenlandse partners kennen verschillende openingstijden. Het is belangrijk dat je het hulpverleningsplan van de alarmcentrale opvolgt. Reis dus nooit op eigen initiatief naar een innamepunt van vervangend vervoer. Als je de auto op een ander moment wil inleveren is het verstandig dit af te stemmen met de organisatie die voor jou de auto heeft geregeld. Volg gegeven instructies op en laat de afspraak per mail/sms/whatsapp bevestigen.
Kan ik de vervangende auto bij een andere buitenlandse Logicx locatie inleveren?
Je bent gehouden om de auto in te leveren op de (buitenlandse) locatie die op de huurovereenkomst staat vermeld. Alleen na toestemming van je alarmcentrale kan een locatie worden gewijzigd. Zorg dat je een bevestiging van deze wijziging ontvangt. Bij het inleveren op een andere locatie dan overeengekomen kan Logicx je mogelijk kosten doorbelasten.
Kan ik in het buitenland de vervangende auto achterlaten bij de garage die mijn auto heeft gerepareerd?
Dat is niet mogelijk, tenzij je uitdrukkelijk toestemming hebt gekregen van je alarmcentrale. Deze alarmcentrale zorgt er ook voor dat de vervangende auto wordt getransporteerd naar een Logicx inleverlocatie. Dan pas eindigt ook de huurperiode. Laat de afspraak altijd bevestigen per mail/sms/whatsapp. Bij het inleveren op een andere locatie dan overeengekomen kan Logicx je mogelijk kosten doorbelasten.
Is de vervangende auto voorzien van een tolvignet of milieusticker?
Nee, onze voertuigen staan verspreid over heel Europa en dat maakt het praktisch onmogelijk om aan lokale wet- en regelgeving te voldoen op het gebied van o.a. milieustickers en tolvignetten.
Kan ik de camper of caravan op een andere locatie dan bij Logicx in Wenum – Wiesel inleveren?
Dat is niet mogelijk. Campers en caravans dienen te worden ingeleverd op het logistieke centrum van Logicx gevestigd op de Zwolseweg 386, 7345AL te Wenum-Wiesel. Na inlevering volgt inspectie en worden ze gereed gemaakt voor een volgende aanlevering.
Veelgestelde vragen over berging
Mijn auto is afgesleept in een zone waar een wegsleepregeling van kracht is. Wat nu?
Je kunt jouw auto tegen betaling weer op komen halen tijdens onze openingstijden (zie contactgegevens van desbetreffende Logicx vestiging). Denkt je er wel aan dat wij handelen in opdracht van de gemeente en je kunt desgewenst daar jouw bezwaar doen.
Kan ik de eindbestemming van mijn auto nog wijzigen?
Natuurlijk kun je de bestemming nog wijzigen, hiervoor hebben wij wel een bevestiging nodig van jouw verzekeringsmaatschappij of pechhulpverlener. Uiteraard vragen wij je dit zo snel mogelijk te doen in verband met onze dagelijkse planning.
Wanneer komt mijn auto aan op de plaats van bestemming?
Heb je pech/schade gehad in Nederland, dan wordt jouw auto, in de meeste gevallen, de eerstvolgende werkdag bij de schadehersteller, dealer of garage afgeleverd. Het kan echter voorkomen dat een derde partij jouw auto naar de eindbestemming zal brengen. Dit heeft te maken met contractafspraken met diverse verzekeringsmaatschappijen. Je kunt altijd contact met ons opnemen door te mailen naar mberging@logicx.nl, om na te vragen wanneer jouw auto doorgebracht wordt.
Ik heb pech gehad met mijn auto en ben afgesleept naar één van jullie vestigingen. Hoe nu verder?
Wij hopen dat je snel jouw weg hebt kunnen vervolgen in één van onze vervangende auto’s. Heb je er al over nagedacht naar welke dealer of garage jouw auto getransporteerd mag worden? Zo ja, neem dan direct contact met ons op: mberging@logicx.nl.
Stel zelf je vraag
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem via het formulier of neem contact met os op via 055 – 369 4000.